Filmové poznámky (5.) - Příběh z Tokia
Spojení Ozu + Příběh z Tokia už dnes zavání asociací. Slyším-li jedno, naskakuje automaticky druhé. Ozu je klasik japonského filmu. Japonského filmu v mnohem čistší formě, než jeho (téměř současník) Akira Kurosawa, který dokázal japonský film vyvézt do zahraničí. V Příběhu z Tokia nás Ozu zavádí do doby, kdy se japonská společnost začala výrazně proměňovat. Prohraná válka změnila mnohé. Všichni hrdinové příběhu válku prožili, ta zde ale figuruje pouze v pozadí, jako zlomový okamžik, který život postav rozdělila na dvě nestejně dlouhé části. Zatímco staří rodiče většinu života prožili ve „starém světě“, jejich děti čeká život v mnohém světě, v obnoveném Japonsku. Tato obnova je ve filmu demonstrována pomocí často se opakujících záběrů na stavby nových budov nebo pohledy na tovární komplexy, symbol obnovujícího se průmyslu.
Napětí mezi tradicí a novým světem je zřejmé v každé scéně. Staří rodiče přijíždějí navštívit své děti, opouštějí svoje městečko a jedou do Tokia. Jiný svět přináší i jiné hodnoty, resp. jejich rozpad. Úcta ke stáří je jen hraná, děti své rodiče nevidí v Tokiu rádi, narušují jim jejich vlastní plány. Naoko jsou plní lásky a pokory, rodiče hostí (jak povrchní koupit jim drahé koláčky), ale jejich jasnou snahou je se rodičů co nejrychleji zbavit. Tímto (nikoliv na odiv dávanou snahou rodičů posloužit!) je motivován i pobyt rodičů v lázních. Světélko naděje v to, že by přeci jen mohlo v dětech zůstat něco málo z vřelostí mezilidských vztahů předchozích generací, lze najít v pohřební hostině v druhé polovině snímku. Jenže i ta se zvrhne v nepěknou diskuzi nad rozdělením majetku. Ne každý je však naplněn majetnickou touhou, jeden ze synů hlavních hrdinů a také Noriko, žena syna již mrtvého, nepředstírají. Rodiče milují a snaží se jim pomoci.
Jasudžiro Ozu si během své kariéry vybudoval charakteristický vizuální styl. Příběh z Tokia je celý snímaný z nízkého úhlu (z pohledu člověka sedícího na rohoži tatami), prostor je často rámován dveřmi a jinými pravými úhly. Hojně je užíváno průhledů skrz domy. Hlavní děj se tak často odehrává až v druhém plánu. Další stylovou charakteristikou též může být, že Ozu nechává scény neobvyklou dobu „doznít“. Nestříhá okamžitě po skončení akce, chvíli ještě posečká, nechá diváka/postavy v náladě, dává prostor k zamyšlení. Kamera je obvykle statická, příliš se neužívá jízd, nájezdů či odjezdů, film je natáčen v celcích.
Ozu v Příběhu z Tokia vytváří příběh, který dovede zasáhnout. Je obecně platný a srozumitelný v jakékoliv době a jakémkoliv místě na zemi, nezáleží na kultuře, z níž se diváci rekrutují. Společně s promyšlenou vizuální stránkou a skvělými hereckými výkony (na Japonce až neobvykle uměřenými) tak vzniká film, který je ve „Zlatém fondu“ oprávněně. Škoda jen trochu přehnané délky, které bohužel, ve spojení s pověstně japonským pomalu budovaným vyprávěním způsobí několikeré pohledy na hodinky.
Jiří Vladimír Matýsek
Roxette: Good Karma (2016) - Labutí píseň devadesátkových hitmakerů?
Švédská legenda inteligentního popu devadesátých let končí. Těžké onemocnění zpěvačky Marie Fredriksson jim neumožňuje dále pokračovat ve společné hudební kariéře.
Jiří Vladimír Matýsek
Tonya Graves a její bluesové kořeny
Čas od času se z čistajasna vynoří deska, která sice zůstává posluchačskou většinou nepovšimnuta, je však do jisté míry perlou, která svou zářivostí přesvítí mnohem klíčovější tituly.
Jiří Vladimír Matýsek
Strhávání model: Adele
Když někomu sáhnete na modlu, poznáte to. Fanatismus, s jakým se do mého nesouhlasného komentáře k nové desce Adele pustili její fanoušci, mě napevno utvrdil v tom, co jsem v diskuzním příspěvku naznačoval.
Jiří Vladimír Matýsek
Noví Coldplay - pořád stejně, ale v podstatě dobře
Minimálně jedna věc se však britské pop(rockové) kapele Coldplay upřít nedá - pánové nekecají a dělají.
Jiří Vladimír Matýsek
Mudrování nad kvalitní televizí
Otázka "Co jekvalitní televize" zaměstnává televizní vědce už let. Cca od poloviny devadesátých let dává prudký rozvoj televize nekončící řadu podnětů, které pohled na to, co se za tímto pojmem skutečně ukrývá.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi
Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...
Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře
Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...
Pomstím Palestinu, psal ve Francii podezřelý z únosu a znásilnění Židovky
Policie ve Francii zadržela dvaatřicetiletého muže z pařížského předměstí Gennevilliers, který čelí...
Svědci mluvili až příliš, soud s Weinsteinem se zopakuje. Z vězení však nevyjde
Newyorský odvolací soud ve čtvrtek zrušil odsouzení někdejšího hollywoodského producenta Harveyho...
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...
- Počet článků 30
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 933x