Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Filmové poznámky (8.) - Temné stíny v hlavě Tima Burtona

Tim Burton si své renomé a nespornou diváckou oblíbenost vystavěl na řadě (mírně řečeno) bizarních filmů s hrdiny, jejichž účes připomíná vlasový sestřih pana režiséra (nebo post-punkového krále Roberta Smitha z The Cure). A když už nemají chaos NA hlavě – jako Beetlejuice, Střihoruký Edward, Ichabod Crane z Ospalé dírynebo Sweeney Todd – mají ho nepochybně V hlavě – jako všichni ostatní. Milá ujetost, černý humor, stylizace, budovaná na základě toho kýčovitého, pohádkového pojetí hororu. To vše byl Burton až doĎábelského holiče z Fleet Street. Pak přišlaAlenka v říši divůzničená zbytečným 3D.Temné stínyv sobě skrývaly obrovský potenciál. Na prvních plakátech se Depp vyskytoval s poněkud rozcuchanými vlasy a látka jako by byla pro Tima Burtona přímo stvořená…

Temné stíny vycházejí z televizní soap opery, jejímž hlavním hrdinou byl Barnabáš Collins. Ten se v Burtonově filmu v mládí zaplete s čarodějnicí, ta jej přemění v upíra a následně nechá pohřbít v železné rakvi. Ale co čert nechtěl, po dvou stech letech je Barnabášova rakev omylem vyhrabána, Collins se vrací na své rodinné sídlo – nyní obývané pouze troskami rodiny jeho majitelů – ale zjišťuje, že jeho úhlavní nepřítelkyně stále kuje své nekalé plány. Po dvou stoletích je třeba dořešit nevyřešené problémy…

Úvodní sekvence z 18. století, shrnující historii Collinsovic rodiny, vzbuzuje velké naděje. Burtonovské prvky (pokroucené stavby, větve stromů připomínající pařáty lesních příšer, černý humor) nechávají vzpomenout na Ospalou díru a zdá se, že i po letech fungují. Pak děj poskočí o 196 let kupředu a do příběhu vjíždíme (doslova) za doprovodu hitu Nights In White Satin od Moody Blues. Jenže najednou se cosi změní. Rodina, která je nám představena je i na Burtona bizarní tím nedobrým způsobem, že se na mysl neodbytně vkrádá myšlenka na Addamsovu rodinu. Jediný, kdo v této skupině figurek – o „postavách“ lze tady mluvit jen s obtížemi – je proto-gothička Carolyn. Ostatní jsou až příliš nevýrazní, nebo až příliš přepjatí (Helena Bonham Carterová). Když už se na scénu zase vrátí Johnny Depp (mistrovská scéna, která by se mohla směle zařadit do nejlepších děl monster-hororů), začne zase strhávat pozornost na sebe natolik, že se jeho topornější reinkarnace Jacka Sparrowa otravná k nesnesení. A kde skončil účes? Ulíznutá hlava á la Vít Bárta jen podtrhuje uslintanou slizkost celé postavy. Burton Barnabáše buduje jako klasického romantického rozervance, v němž se sváří nijak zvlášť motivovaná snaha pomoct své rodině s touhou po krvi. Trestuhodně je nevyužitá konfrontace člověka minulosti s realitou sedmdesátých let. Těch několik světlých momentů (Barnabášův básnicky-archaický jazyk, poznámky na adresu zpěváka Alice Coopera…) ukazuje, že je tato konfrontace tématem již mnohokrát variovaným, stále má potenciál. Tim Burton se však raději soustředí na hlavní příběh a s ním související milostnou linii, která koketuje s tématem „věčné lásky“ a nemožnosti ji najít. Hlavní dějová linie jde po předem očekávatelných bodech a končí přesně podle všech očekávání romantickou scénu přinášející velkou oběť v duchu všech Máchovských Jarmil padajících ze skalního ostrohu do siných vod, zde zakončené kousavým polibkem. Ach, škoda Time, škoda. Je zapotřebí vytahovat tyto stokrát omleté příběhové propriety a prezentovat je na plátně bez špetky nadhledu?

Burton byl vždycky silný v obrazové stylizaci. Je to právě ona, která drží Temné stíny těsně na hranici lehkého podprůměru a zabraňuje jim propad do hlubin pekelných. Bohužel, v mnoha scénách se ta zvláštní, kontrastní barevnost (šerosvitné sídlo Collinsů vs. barevné městečko) mění spíše v manýru bez obsahu, bez hlubšího významu. A to, co dříve bylo u Burtona výjimkou se v Temných stínech stává – bohužel – pravidlem. Nebo mi snad uniká hluboký význam rudých lampových svítidel v jinak temném, pseudogotickém sídle? Když si s červenou svého času hrával Shyamalan v Šestém smysl, každé použití této barvy vyvolávalo mrazení v zádech. Tady se neděje bohužel nic. Snad kromě lakonického zjištění: „Ejhle, červená. Zase…“

Celý film vypadá, jako by projel leštícím strojem. Problém zřejmý už u Alenky tady dosahuje vrcholu. Obraz je až nepřirozeně dokonalý, postavy vypadají jako plastové panenky. Stejně je na tom i prostředí, i když jistá kašírovanost a vzhled připomínající „domečky pro panenky“ je u Burtona na místě.

Ale abych jen nehanil. Temné stíny mají své skvělé momenty, které dávají příležitost připomenout si kdysi-dávno-dobrého režiséra. Nejsilněji působí ve filmu klipové sekvence: Již zmíněný úvod s Moody Blues a také perfektně vybudovaná scéna renovace rodinného sídla. Místy též prosvítá typický černý humor (scéna s hippies s nádhernou tečkou, vzkříšení Barnabáše výrazně říznuté hororem atd.). Asi největší úsměv na rtech pak u rockového fanouška musí vyvolat příchod nefalšovaného Alice Coopera, legendy shock rocku, který byl snad tím jediným prvkem, který chyběl k tomu, aby byla Burtonova svébytná poetika kompletní. Bohužel měl přijít tak před deseti, patnácti lety.

Temné stíny jsou bohužel poměrně výraznou prohrou. Burton si nedokázal poradit s námětem, který se zdál být naprosto ideální. Kdysi originální forma se, překvapivě právě v rukách svého tvůrce, vyprázdnila. Tim má letos ještě jednu šanci napravit pošramocenou reputaci. Frankenweenie může být tím posledním hřebíčkem do rakve, nebo návratem ke kořenům. Doufejme, že se z přízviska „burtonovský“ nestane jen nafouknutá bublina posměšně používaná s jistou kategorií „bizarních“ filmů.

        

Autor: Jiří Vladimír Matýsek | neděle 2.9.2012 22:38 | karma článku: 6,78 | přečteno: 556x
  • Další články autora

Jiří Vladimír Matýsek

Roxette: Good Karma (2016) - Labutí píseň devadesátkových hitmakerů?

Švédská legenda inteligentního popu devadesátých let končí. Těžké onemocnění zpěvačky Marie Fredriksson jim neumožňuje dále pokračovat ve společné hudební kariéře.

4.6.2016 v 10:41 | Karma: 11,40 | Přečteno: 534x | Diskuse| Kultura

Jiří Vladimír Matýsek

Tonya Graves a její bluesové kořeny

Čas od času se z čistajasna vynoří deska, která sice zůstává posluchačskou většinou nepovšimnuta, je však do jisté míry perlou, která svou zářivostí přesvítí mnohem klíčovější tituly.

18.2.2016 v 18:54 | Karma: 7,11 | Přečteno: 153x | Diskuse| Kultura

Jiří Vladimír Matýsek

Strhávání model: Adele

Když někomu sáhnete na modlu, poznáte to. Fanatismus, s jakým se do mého nesouhlasného komentáře k nové desce Adele pustili její fanoušci, mě napevno utvrdil v tom, co jsem v diskuzním příspěvku naznačoval.

14.2.2016 v 20:24 | Karma: 11,69 | Přečteno: 526x | Diskuse| Kultura

Jiří Vladimír Matýsek

Noví Coldplay - pořád stejně, ale v podstatě dobře

Minimálně jedna věc se však britské pop(rockové) kapele Coldplay upřít nedá - pánové nekecají a dělají.

11.1.2016 v 17:23 | Karma: 5,52 | Přečteno: 106x | Diskuse| Kultura

Jiří Vladimír Matýsek

Mudrování nad kvalitní televizí

Otázka "Co jekvalitní televize" zaměstnává televizní vědce už let. Cca od poloviny devadesátých let dává prudký rozvoj televize nekončící řadu podnětů, které pohled na to, co se za tímto pojmem skutečně ukrývá.

10.5.2015 v 18:11 | Karma: 8,14 | Přečteno: 426x | Diskuse| Média

Jiří Vladimír Matýsek

Filmové poznámky (9.) - Michael Bay amorální

Bývaly doby, kdy uměl Michael Bay točit dobré filmy. Blbé, ale v rámci žánru a zacílení na diváka dobré. Bayovy filmy měly styl, bývaly dlouhé, ale dokázaly bavit. Pak byly v mozku režiséra buňky nahrazeny kolečky a převody, vznikla trojice filmůTransformers– s výrazně sestupnou tendencí – a ještě než vznikne další film o „hračkách pro velké kluky“ odskočil si Bay k filmu, který podle všech zpráv měl být „malý“, bez výbuchů, bez armády a tak dále.

12.10.2013 v 19:45 | Karma: 6,73 | Přečteno: 211x | Diskuse| Ostatní

Jiří Vladimír Matýsek

Arctic Monkeys – AM: Absolutně mizerné…

Arktickým opicímvyšlo nové album. Již páté. Sheffialďané jsou zase na titulních stranách hudebních časopisů, jsou headlinery velkých festivalů a okupují první příčky hitparád. A hudební kritici se mohou samou chválou přetrhnout. A já se ptám: Proboha proč?

26.9.2013 v 20:50 | Karma: 5,82 | Přečteno: 450x | Diskuse| Kultura

Jiří Vladimír Matýsek

MINISTERSTVO KULTURY VARUJE: Tento film vám může způsobit trauma

Oxfordský slovník angličtiny definuje násilí jako „chování, zahrnující užití fyzické síly ke zranění, poškození nebo zabití někoho, či něčeho.“ Druhý význam zahrnuje „silnou emoci, nepříjemnou zkušenost nebo destruktivní přírodní sílu.“ Násilí bývá ve spojitosti s kinematografií často skloňováno. Mluví se o omezení násilných scén ve filmech a o útocích, které mohly být podmíněny sledováním filmů (viz nedávný případ střelby při projekci posledního Batmana).

16.7.2013 v 17:02 | Karma: 10,44 | Přečteno: 5971x | Diskuse| Kultura

Jiří Vladimír Matýsek

Kajícná zpověď kulturního snoba

Oscar Wilde jednou pravil:„Veškeré umění je zcela neužitečné.“ Ve svém posledním příspěvku na tomto blogu jsem před časem mimo jiné napsal: „Umberto Eco naplňuje postmoderní metodu psaní beze zbytku. Pražský hřbitov lze číst jako skvěle střižený román Dumasovského typu. Pobaví se čtenář, který se o konspirační teorie nezajímá a o zednářích zaslechl jen omylem. Poučenějšímu čtenáři dává Ecův román dostatek místa k uvažování nad smyslem literatury a dějin a ještě se utvrzovat v kvalitě vlastní kulturní encyklopedie.“

24.6.2013 v 17:27 | Karma: 6,56 | Přečteno: 444x | Diskuse| Kultura

Jiří Vladimír Matýsek

Z deníku padělatele (Umberto Eco: Pražský hřbitov)

Umberto Eco byl pro mě vždycky spíše vědcem než autorem beletrie. Proslavil se siceJménem růže, historickou detektivkou, ale odborné eseje tvoří přeci jen valnou většinu jeho bibliografie. Práce ze středověké estetiky, teorie literatury a sémiotiky byly vždycky dokonalou ukázkou toho, jak poměrně složité téma podat s nebývalou čtivostí a přístupností pro „neodborného“ čtenáře. Pokud jde o beletrii, je Eco postmodernistou par excelence. Sám na sebe aplikuje svou teorii o čtení textu na více rovinách a baví oba svoje čtenáře – sémantického i sémiotického.

18.6.2013 v 16:45 | Karma: 8,39 | Přečteno: 371x | Diskuse| Kultura

Jiří Vladimír Matýsek

Pär Lagerkvist a jeho Trpaslík

Dovolím si tvrdit, že pokud se dnes řekne slovní spojení „švédská literatura,“ jen málokdo se dovede upamatovat na víc než jen pár jmen autorů a děl z této severské země. Většina si vzpomene na autorku dětských knížek Astrid Lindgrenovou, milovníci thrillerů ze současnosti zmíní Stiega Larssona, autora i u nás výborně prodávané trilogieMilénium. A někteří si možná vzpomenou na Pära Lagerkvista, nositele Nobelovy ceny za literaturu, jeho románTrpaslíkje tématem tohoto textu. Než se ale k Lagerkvistovi dostanu, dovolte mi krátký exkurz o dějinách švédské literatury.

27.3.2013 v 22:57 | Karma: 8,86 | Přečteno: 421x | Diskuse| Ostatní

Jiří Vladimír Matýsek

Trvání v proměně: Vienna Evy Menasse

Současná rakouská literatura patří beze vší pochyby ke slibně se rozvíjejícím literaturám střední Evropy. Román Vienna vyšel ve zlínském nakladatelství Archa a řadí se do vlny tzv. německé židovské literatury. Více o Evě Menasse, hvězdě, která na rakouském literárním nebi zazářila s nebývalým jasem (byť ne se všeobecným nadšením - kritiky na její text byly celkem rozporuplné) a jejím dle mého názoru brilatním románovém debutu Vienna je následující text.

17.3.2013 v 18:48 | Karma: 5,82 | Přečteno: 190x | Diskuse| Ostatní

Jiří Vladimír Matýsek

Bloudění s Jaroslavem Durychem

Na záložce románu Jaroslava Durycha čteme následující citaci kritika F. X. Šaldy: „Bloudění, které dává název románu Durychovu, je skutečně hudební klíč jeho skladby, osnova jeho tkáně. Je to nejprve bloudění fyzické (...), ale je tu jistě i bloudění psychické.“ Těžko říct, jaký byl čtenářský zážitek pana Šaldy.

27.2.2013 v 21:12 | Karma: 8,53 | Přečteno: 438x | Diskuse| Kultura

Jiří Vladimír Matýsek

Filmové poznámky (7.) - Pomsta servírovaná za studena

České kinematografii dlouhodobě chybí film, který by se dal s čistým svědomím zařadit o žánrové škatulky „thriller“. Snad až celovečerní debut Miroslava OndrušeVendetaby tuto nálepku mohl obdržet a hrdě se s ní pyšnit.

22.8.2012 v 22:18 | Karma: 6,49 | Přečteno: 670x | Diskuse| Kultura

Jiří Vladimír Matýsek

Tak ho tu máme... nového Nohavicu

Čtyři roky uplynuly od vydání Ikara, dosud posledního alba Jaromíra Nohavici. Tento, asi nejznámější český písničkář vydal řadu desek. Od prvotiny Darmoděj, přes hravé a veseléTři čuníkyaž po temné, básnicky nejvyspělejší, Divné století, si Nohavica stabilně udržuje vysokou uměleckou kvalitu nahrávek.

14.7.2012 v 22:19 | Karma: 20,87 | Přečteno: 1639x | Diskuse| Kultura

Jiří Vladimír Matýsek

Filmové poznámky (6.) - Poslední štace

Friedrich Wilhelm Murnau patří k největším režisérským osobnostem z období němého filmu. Do srdcí filmových diváků a historie tohoto nejmladšího umění se zapsal zejména filmyUpír Nosferatua svým hollywoodským debutemVýchod slunce. Mezi nimi stojí třetí pilíř Murnauovy tvorby, dramaPoslední štace(Der Letzte Mann, 1924).

8.7.2012 v 22:03 | Karma: 7,12 | Přečteno: 519x | Diskuse| Kultura

Jiří Vladimír Matýsek

Filmové poznámky (5.) - Příběh z Tokia

Jsou filmy, ke kterým se člověk propracovává poměrně těžko. Zahaluje je jakási aura „legendárnosti“, automaticky jsou řazeny do kánonu, do všech zlatých fondů, mezi vrcholná světová díla kinematografie. Lze dokonce uvažovat o jakésipovinnostityto filmy shlédnout a tato povinnost je mnohdy odrazující. Osobně preferuji cestu hledání. Znát stěžejní díla je samozřejmě nutností, ale nemusím se divácky soustředit pouze na ně. Spíše se nechávám okolnostmi zavést až k těmto filmům, přičemž se je snažím hodnotit co nejstřízlivějším pohledem, pokud možno neovlivněn jejich proslaveností. V mnoha případech se ale stává, že konkrétní filmy nejsou kanonické pro nic za nic. Před časem se mi toto stalo s BressonovýmDeníkem venkovského faráře, teď s Příběhem z Tokiajaponského režiséra Jasudžira Ozua.

19.5.2012 v 12:29 | Karma: 7,50 | Přečteno: 503x | Diskuse| Ostatní

Jiří Vladimír Matýsek

Lipník město kultury? Těžko...

Na začátek bych rád předeslal jednu věc – nejsem obyvatelem Lipníka nad Bečvou. Ale jako studentovi filmu a češtiny (to znamená oborů, které jsou s kulturou a uměním bytostně spjaté) mi nemůže být lhostejný fakt, že Lipník, sám sebe hrdě označující jako „město kultury“, svojí grantovou politikou kulturu likviduje.

7.4.2012 v 18:13 | Karma: 8,50 | Přečteno: 750x | Diskuse| Ostatní

Jiří Vladimír Matýsek

Filmové poznámky (4.) - Znásilnění antické mytologie

Antická mytologie tvoří základ evropské civilizace. A byli to evropští osadníci, kteří vybudovali základy Spojených států amerických. Příběhy o antických hrdinech, bozích a monstrech si přenesli sebou a zvláště ve dvacátém století se antické báje staly vydatným zdrojem pro hollywoodské scénáristy. Staré klasiky Souboj Titánů nebo Jáson a Argonauti se k dávné mytologii chovaly s jistou pokorou a věci, v těchto filmech zasazené do pohádkového rámce, v mnohém skutečně s antickými předlohami korespondovaly.

6.4.2012 v 23:37 | Karma: 13,37 | Přečteno: 1365x | Diskuse| Kultura

Jiří Vladimír Matýsek

Filmové poznámky (3.) - Pytel kostí - další adaptace Stephena Kinga

Stephena Kinga mám jako spisovatele celkem rád. Když už číst něco ze současné lehčí literatury, King je jasná volba. Tisícistránkové TO je jedna z nejlepších knih, které jsem kdy četl, Zelená míle a povídkové Čtyři roční doby také nezklamaly. A Temná věž? To je – sice natahovaná – pecka jako řemen. Všeobecná přístupnost Kingových knih je bezesporu jedním z faktorů, které vedou k častému zfilmování jeho knih. Většina adaptací však bohužel nedosahuje potřebných kvalit. Ano, čestné výjimky tu jsou – Shawshank, Carrie, Misery, Nadaný žák nebo Zelená míle – ostatní filmy jsou na opačném konci kvalitativní osy. Jak dopadla zatím poslední kingovská adaptace, dvoudílný televizní film – Pytel kostí?

26.2.2012 v 21:24 | Karma: 7,38 | Přečteno: 789x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 30
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 933x
Doktorand v oboru česká literatura, prodejce v record storu, milovník kvalitní hudby a literatury, sběratel vinylových desek.